FORMAT
LP

STATUS
available

RUNNINGTIME
38 min. 50 sec.

TRACKLIST
A01 Sittin’ on my lonely chair 12:06
A02 Love pain 3:12
A03 Skating in moonlight 3:54
B01 The long trail to gila bridge 19:38

PRESSING INFORMATION
333 made
50 solid viola, 283 black, 180g, 8-pages booklet, bandarole, download code included
Noise Appeal History Series #001

RELEASE DATE
07.03. 2020

Audion #62

lxthuluh was a band lang shrouded in mystery. All that was known for decades was !hat they were Austrian, and !hat they involved some people from the lxthuluh collective associaled with Schneeball. There was documentation of them existing since the mid 1970s playing at festivals alongside Embryo, Munju, Missus Beastly and suchlike, however they never released anything during their lifetime, and only later did tape copies and downloads circulate, moslly shared by one “Mudshirko” aka Ernst Matscheko, the drummer with the band since 1979. So, we were mislead in the past into lhinking !hat some of the “albums” now documented at the Mudshirko web site were in fact released as physical products. The release TEA AT TWO, from which a lot of this is culled, never came out as 2LP sei at all, only as a free download. So, SMASH is in fact the “physical” LP debul release by the band, albeit some 40 years delayed! Being quite a fan of the debul download YES, WE ARE A JAZZBAND, which is culled from recordings circa 1976-77 where they played in a very Embryo meets Missus Beaslly type of style, SMASH is not so exciling in comparison. Weil, only guitarist Dita Lasser remained from !hat line-up, and the style had changed quite considerably. As such, SMASH does sound more “German” in a way, feeling like many an indie hard rock band of the era. The opening Sittin’ On My Lonely Chair has a slight Man air about it, although the vocals are rather poor – so il’s a good job they’re barely heard much of the time. Love Pain is a ballad, and rather inconsequential against the other material, whereas Skating In Moonlight returns to the feel of the opening track. The album’s finest moment is side two’s The Lang Trail To Gila Bridge which is another groover, this time with slight touches of Kraan in the bass work and a loose feel !hat reminds me a little of Zippo Zetterlink funked-up a bil. As rather low-fi and basic rehearsal session out-takes il’s not a bad document of lxthuluh. Apparently they recorded every session they did, so there’s probably the chance of yet more early lxthuluh sessions getting the collector’s vinyl treatment. How about an official CD release of YES, WE ARE A JAZZBAND guys?

Concerto Juni/Juli 2020

Die relativ kurze, heiße Phase des “Krautrock” ab Ende der 60er, aus welcher später im elektronischen Bereich weltweit bekannte Bands entstanden, schlug in Österreich weniger, aber doch auch durch. Eines jener Musikerkollektive nannte sich Ixthuluh und begann 1076 eher mit Jazzrock, um dann, bis zu seiner Auflösung 1981, dem jam-beseelten Krautrock in die Hände zu fallen. Live-Konzerte wurden im herkömmlichen Sinn keine gegeben, man spielte eher auf – manchmal tagelangen – Partys, etwa um eigens 1977 erworbenen Bauernhof, ohne fix geprobtes Material sondern stet improvisierend. Manchmal lieg dabei ein Rekorder mit und dieser Tatsache verdanken wird, 40 Jahre später, vorliegende Platte. Till Philippi vom Vinyl & Music Festival, Dominik Uhl von Noise Appeal Records und – wie könnte es anders sein – der unermüdliche vinyl- und musikforschende Hans Pokora brachten einige Aufnahmen wieder an Licht. Vier Tracks werden – remixed für Vinyl – angeboten, einer davon, “The Long Tail To Gila Bridge” nimmt mit knapp 20 Minuten die gesamte B-Seite ein. Wer auf Krautrock steht, und das sind nicht weniger, weiß was ihn/sie erwartet: pure Spielfreude, in keinster Weise durch ein musikalisches Korsett eingeengt und dennoch fließend ohne abrupte Brüche, wie man sie manchmal im Free-Jazz ortet. Ein großer Verdienst, dieses Stück heimischer Musikgeschichte zugänglich gemacht zu haben. Herausgebracht wurde die LP exklusiv für das Vinyl & Music Festival in Wien, 50 Stück davon in bordeaux-rotem Vinyl. Beigelegt ist der Scheibe ein acht-seitiges, großformatiges Booklet, die schwarze Innenhülle ist gefüttert und das Cover von einer Banderole umschlossen.